Dance Engine is een experiment geïnitieerd en geproduceerd door Cinedans in samenwerking met design studio FourceLabs en het International Choreographic Arts Centre (ICK). Gezamenlijk zijn wij op zoek naar een spelervaring die voortkomt uit beweging.
Dance Engine is een spel-installatie die gecentreerd is rondom het dansconcept 'Around Ball' van ICKAmsterdam. De speler zal experimenteren met het maken, behouden en vernietigen van een cirkelvormig volume door te improviseren met bewegingen.
Het ICKAmsterdam concentreert zich op een van de eerste fasen van het creatieve proces van de dansvoorstellingen van Emio Greco en Pieter C. Scholten, namelijk het genereren en ontwikkelen van bewegingsmateriaal.
Door middel van een proces van selectie, definitie en demonstratie van vooraf geïdentificeerde concepten en bewegingen richten zij zich op het ontwikkelen van een improvisatiesysteem. Het karakter van deze bewegingsconcepten is generatief: ze bieden dansers de instrumenten om hun eigen bewegingsmateriaal te ontwikkelen.
Een van deze beweegconcepten is 'Around Ball'.
Around Ball: Definition: gesture of giving an offer. It is a kind of air materialization that allows the control and play with concepts of: shifting, rotation, evaporation, measurement, manipulation, disappearance, and possession around a circular volume. Associations: volume of a ball
In de Dance Engine benadrukken we de verschillende eigenschappen van Around Ball (een offer geven, verplaatsen, rotatie, meting, verdamping, manipulatie, verdwijning, het bezit van een cirkelvormig volume). Met de Dance Engine bieden wij een platform dat zowel dansers als niet-dansers stimuleert om te bewegen en te improviseren binnen dit concept.
In de Dance Engine manipuleer je deeltjes met je lichaam op basis van het 'Around Ball' dansconcept.
Bij de start van het spel liggen de deeltjes op te grond. Door te bewegen komen de deeltjes in beweging.
Het doel is om met deze deeltjes een cirkelvormig volume te creëren en deze zo lang mogelijk intact te houden en te beschermen.
Hoe langer het een geheel blijft en hoe groter de vorm is, hoe hoger de punten optellen.
Ontwijk de vijanden door de bal te verplaatsen. Zij proberen namelijk de bal te vernielen waardoor de puntentelling stopt.
Om de punten bij je uiteindelijke score te voegen moet je het cirkelvormig volume opofferen door het te vernietigen met een snelle beweging. De vorm verdampt en een nieuwe bal kan gecreëerd worden.
Moodboard over gedrag van de deeltjes.
Onderstaand enkele concept schetsen om het concept te illustreren.
Afbeelding 1: Breng het stof in beweging met je lichaam door bijvoorbeeld op de grond te stappen.
Afbeelding 2: Probeer een cirkelvormig volume te creeëren en zo lang mogelijk te behouden.
Afbeelding 3: Pas op voor vijanden die het cirkelvormig volume aantasten met als gevolg dat je punten verloren gaan.
Afbeelding 4: Met een snelle beweging vernietig je het cirkelvormig volume. De verzamelde punten worden hierdoor bij je score geteld en de vorm verdampt.
De opstelling bestaat uit een beamer, een laptop en een kinect. De software is geprogrammeerd in openFrameworks.
Eerste test particles systeem
Testsessie ICK
Discovery 23 september 2011
STRP 18 - 26 november 2011