Het doel van het project was om toekomstige HKU-studenten te verassen en enthousiast te maken, door ze op een ontdekkingstocht te sturen waarin ze moeten experimenteren en lateraal moeten denken.
Naast mijn rol als projectleider heb ik meegewerkt aan de technische realisatie.
Het eindresultaat is een installatie in het HKU-gebouw. De installatie is een afgesloten ruimte door middel van zwarte doeken en schermen. Binnen is een wit projectiescherm te zien met een beamer die het programma op het doek projecteert. Op de grond ligt een grote, ronde, blauwe poef met daarop een blauwe bal. De gebruiker moet de bal pakken om te gaan zitten en heeft hierdoor gelijk de controller in zijn handen. Op het scherm is een lopende inktlijn te zien. Door met de bal te bewegen, beweegt de lijn mee. Als de bal een beetje heen en weer geschud wordt verandert de lijnvan kleur. Als er nog harder geschud wordt, begint de bal te trillen, vertraagt de animatie en verandert de achtergrond van kleur. Als de gebruiker in de bal begint te knijpen, komt er een animatie uit de inktlijn. De gebruiker begint langzaam te begrijpen waar alle functies voor zijn, krijgt controle over de situatie en probeert een mooi beeld te creëren door met de bal te spelen. Dit staat symbool voor het eerste leerjaar op de HKU. Eerst is alles heel onzeker,maar naarmate je kleine dingen uit probeert gaat er een wereld voor je open. Je begint lateraal te denken om zo de mooiste creaties op het doek te creëren.
Oplevering: juni 2010