Met een groep van 10 personen hebben we een half jaar gewerkt voor een externe opdrachtgever: Plan Nederland. Plan is een wereldwijde ontwikkelingsorganisatie. De Nederlandse afdeling heeft als thema 'Girls First' en richt zich daarom vooral op meisjes in ontwikkelingslanden. Plan heeft een vierjarig project met de HKU waarin bewustwording over de achtergestelde positie van meisjes centraal staat. Wij zijn de tweede groep in het eerste jaar die mee mocht doen aan dit project.
De groep studenten die vóór ons een half jaar met Plan samengewerkt hebben, hebben een aantal weken in Ghana geleefd om de achtergestelde positie van meisjes in kaart te brengen. Zij hebben de website www.mtv.nl/plan gemaakt, samen met een campagne plan dat wij moesten uitvoeren. Onze groep was onderverdeeld in 2 teams: het management team en het game team. Samen met Guido Boogaard (Technical Director), Chiel Brand (Lead Game Designer), Onno Frederiks (Imagineer) en Danielle Krabshuis (Producer) zat ik (Creative Director) in het game team en waren wij verantwoordelijk voor de festival experience.
Het oude team had voor elk filmpje op de MTV site een introductie geplaatst waarin Ghanese kinderen dansen met maskers op van het team. Uiteraard moesten wij ook een mooi filmpje ter introductie hebben, dus hebben wij maskers van Ghanese gezichten gemaakt en hiermee ons dansje opgenomen in Nederlandse sneeuw! Hier is het resultaat:
Het doel van onze festival experience was om bewustwording te creëren bij jongeren tussen de 14 en 25 jaar over de achtergestelde positie van meisjes in ontwikkelingslanden.
Na veel research en brainstormen hebben wij het volgende concept gepresenteerd aan Plan:
Een meisje (en pop in het midden) staat zichtbaar achtergesteld aan de jongens (ook poppen, rondom het meisje) omdat ze zich op een lagere positie bevindt. Het doel van het spel is om haar gelijk te krijgen aan de jongens. Dit kan alleen door haar Bescherming, Onderwijs, Gezondheid, Voedsel en Water te geven (de vijf thema's van Plan). Alle thema's zijn even belangrijk. De thema's moeten in balans blijven, anders valt het meisje om.
We hebben een stopmotion filmpje met papier en Lego gemaakt om dit concept te illustreren:
Concept festival experience. Stopmotion filmpje met papier en Lego om ons concept te illustreren.
Nadat het concept goedgekeurd was door Plan zijn wij aan de slag gegaan met het testen van de gameplay. We kwamen er al snel achter dat het spel veel te snel voorbij was als iedere speler maar op een plek bleef staan. We hebben daarom een playtest gedaan waarin op iedere computer een wisselende behoefte hadden aan een thema. De spelers moesten hierdoor rond om de tafels rennen. Hieronder staat een filmpje van een playtest:
Playtest waarbij de computers een wisselende behoefte hebben aan een van de thema's die toegewezen zijn aan de spelers.
Toen bleek dat bovenstaand concept goed werkte hebben we besloten om een test te maken die zo dicht mogelijk bij de echte spelervaring kwam. We hadden een platform van karton gemaakt dat aan vijf touwen hing. Door aan een pen te draaien die aan een touw verbonden zat kon je het platform omhoog takelen. In het midden van het platform stond een fles water die het meisje symboliseerde. In het filmpje hieronder zie je een playtest samen met het management team en onze contactpersonen van Plan.
Fysieke playtest met het management team en onze contactpersonen van Plan.
Na de playtest hebben we het gamedesign aangepast naar het uiteindelijke concept:
In 'Lift Up Girls' is het meisje (uitgebeeld door een roze pop) achtergesteld is aan de jongens (uitgebeeld door vijf blauwe iconen). Vijf spelers bestaande uit jongeren tussen de 14 en 25 jaar krijgen ieder één van de vijf thema’s van Plan toegewezen (gezondheid, voeding, bescherming, educatie of water). Deze moeten ze gebruiken om haar positie te verbeteren. Zij rennen rondom vijf dorpen die ieder een wisselende behoefte hebben aan deze vijf thema’s. Door aan een groot wiel te draaien in deze dorpen brengen zij gezamenlijk het meisje gelijk aan de jongens. Dit moet in balans gebeuren want hulp is overal even belangrijk.
Een van de wensen van Plan was dat de installatie vervoerd moest worden in hun Volkswagen Caddy. Het laadvolume van dit busje is 3,2m3, de laadruimte is 1,17 meter breed, 1,78 meter lang en 1,25 meter hoog. Als snel werd duidelijk dat installatie die wij in gedachten hadden (216m3) niet in het busje zou passen. Omdat dit toch een duidelijke wens was van Plan hebben we besloten om een constructie te ontwerpen zodat hij in het busje zou passen. Wij wilden toch in de hoogte blijven bouwen om het meisje in het spel letterlijk een hogere positie te geven. Toen kwamen we al snel tot de conclusie dat de installatie demonteerbaar zou moeten worden. Ik heb hier veel aandacht aan besteed tijdens het project. Achteraf heb ik mijn research over dit onderwerp verwerkt in een paper (Functioneel Ontwerpen voor Meerdere Gebruikersgroepen).
Mijn taken binnen dit project: Ik ben voornamelijk verantwoordelijk geweest voor de functionaliteit van de installatie. Ik heb hierbij gekeken naar de verschillende groepen die te maken hebben met Lift Up Girls (vervoerders, opbouwers/afbrekers, uitvoerders, spelers enz.). Bij het gehele ontwerp proces heb ik ervoor gezorgd dat iedere groep de gewenste functionaliteit behield, zonder dat een andere groep daaronder leed. Daarnaast heb ik bouwtekeningen gemaakt, gelasersneden, de doeken rondom de kasten ontworpen en veel gebouwd, geverfd enz.
Oplevering: juni 2012